Assalamualaikum semua. Untuk kali ini, kita
akan masuk kepada topik yang baru iaitu PENGURUSAN BAYARAN. Di bawah topik ini, saya akan pecahkan kepada
beberapa tajuk kecil supaya kita lebih fokus dan faham apa itu Pengurusan
Bayaran.
Untuk entri pada hari ini, kita akan fokuskan
kepada Klausa bayaran yang pertama iaitu Klausa 28. Klausa ini akan menjelaskan
tatacara & masa bagaimana sijil dan bayaran akan dibuat kepada kontraktor.
APA ITU BAYARAN??
Bayaran ialah ‘balasan’ yang dijanjikan oleh
pihak kerajaan kepada kontraktor di dalam Kontrak. Sijil bayaran adalah
“condition precedence” / syarat kepada bayaran. Tempoh mengeluarkan
sijil dan pembayaran adalah menjadi intipati kontrak. Klausa ini membuat peraturan
dari segi masa dan tanggungjawab
kontraktor dan pegawai penguasa di dalam penyediaan sijil bayaran.
Klausa 28.1
Kontraktor dikehendaki mengemukakan permohonan
bertulis kepada P.P pada masa dan format yang ditentukan oleh P.P
tersebut. Jadi, kontraktor harus cakna tentang apa-apa yang telah dijanjikan di
dalam kontrak. Bukan apa, takut tidak dapat bayaran. Permohonan bertulis
mestilah di buat kerana ianya akan dijadikan bukti bahawa kontraktor telah
mengemukakan permohonan bayaran secara bertulis.
Pembayaran mesti dibuat setiap bulan atau
mengikut pertimbangan P.P. dengan syarat, kontraktor hendaklah mengemukakan
permohonan bertulis secara terperinci (amaun yang perlu dibayar) kepada P.P. dan
permohonan itu mestilah termasuk beberapa perkara ini;
- Nilai kerja yang dilakukan dan
kerja itu mestilah dilaksanakan dengan betul mengikut terma kontrak yang
dipersetujui.
- Nilai penilaian perubahan atau
arahan perubahan dari pada P.P
- jumlah yang berkaitan dengan
perbelanjaan “provisional sums” dan kos
yang dilaksanakan atau dibelanjakan.
- Nilai apa-apa barang atau bahan
yang dihantar ke atau berdekatan dengan tapak yang dimaksudkan untuk digunakan
atau dimasukkan ke dalam kerja-kerja pembinaan nilai turun naik harga bahan
menurut klausa 30 dan semua dokumen berkaitan seperti
yang dikehendaki P.P sebagai bukti permohonan bayaran untuk bayaran interim.
Klausa 28.2
Selepas menerima permohonan
pembayaran daripada Kontraktor, dalam masa 14 hari, P.P hendaklah memeriksa dan
mengesahkan kerja-kerja, dan membuat penilaian kerja yang telah disiapkan serta
mengeluarkan sijil pembayaran interim yang menyatakan amaun yang perlu dibayar
oleh kerajaan kepada kontraktor.
Semasa membuat penilaian
dan pengukuran, P.P tidak boleh memanggil kontraktor untuk membuat pengukuran
bersama. Sekiranya kontraktor tidak berpuas hati dengan penilaian P.P dan
medapati P.P cuai atau bersikap tidak wajar, maka kontraktor tersebut boleh
membawa pertikaian itu ke “adjudikasi”. Kita akan berbincang topik adjudikasi
di topik yang lain. Nantikan!!
Jika, terdapat sebarang kecacatan (defect) pada kerja yang telah dilakukan, maka P.P tidak perlu nilai dan tidak perlu diletakkan amaun tersebut di dalam sijil pembayaran interim. P.P bertanggungjawab untuk memastikan perakuan itu telah berada di dalam sistem penyerahan dan pembayaran dan bukan setakat “menandatangani” sahaja.
Jika, terdapat sebarang kecacatan (defect) pada kerja yang telah dilakukan, maka P.P tidak perlu nilai dan tidak perlu diletakkan amaun tersebut di dalam sijil pembayaran interim. P.P bertanggungjawab untuk memastikan perakuan itu telah berada di dalam sistem penyerahan dan pembayaran dan bukan setakat “menandatangani” sahaja.
KLAUSA 28.3
Penilaian berdasarkan kepada kerja yang telah disiapkan dengan betul +
90% harga bahan tak pasang di tapak yang berada dalam keadaan baik.
KLAUSA 28.4
Klausa ini tidak tertakluk kepada bahan atau barang tak pasang yang
dibekalkan oleh “nominated supplier” yang mana bayaran akan dibuat secara
penuh.
KLAUSA 28.5
Bayaran akan dibuat dalam tempoh 30 hari dari tarikh sijil
perakuan bayaran dikemukakan.
· Kerajaan bertanggungjawab untuk
membuat bayaran dalam tempoh yang ditetapkan seperti dalam appendix atau jika
tidak dinyatakan mestilah dalam tempoh 30hari.
· Kegagalan kerajaan membuat bayaran
merupakan satu perlanggaran kontrak dan kontraktor boleh membawa kerajaan kepada
proses adjudikasi.
.
· Sekiranya perlanggaran itu
melibatkan jumlah yang besar dan berlaku dalam tempoh yang panjang maka
kontraktor boleh menyaman kerajaan & berlaku “repudiatary breach of
contract”.
· Sekiranya kontraktr menyediakan
performance bond dalam bentuk bank/ insuran/ finance guarantee maka bayaran
adalah seperti dalam sijil bayaran.
· Sekiranya performance bond dalam
bentuk wang jaminan perlaksanaan maka bayaran ialah 90% dari sijil.
KLAUSA 28.6
Sekiranya kontraktor gagal membuat permohonan maka pegawai penguasa
akan membuat penilaian sendiri berdasarkan dokumen yang beliau ada dan kerajaan
akan terlepas dari sebarang liabiliti.
· Walaupon kontraktor gagal membuat
permohonan, pegawai penguasa masih dipertanggungjawabkan untuk membuat
penilaian dan perakuan bayaran setiap bulan.
· Sekiranya tiada maklumat sokongan
yang dihanar oleh kontraktor maka pegawai penguasa hanya perlu membuat
penilaian berdasarkan apa-apa maklumat yang beliau miliki.
· Di atas kegagalan kontraktor untuk
memberi maklumat yang secukupnya atau gagal memberi maklumat sama sekali maka
kerajaan terlepas dari liabiliti yang berkaitan dengan bayaran interim.
·
Sekiranya kontraktor tidak berpuas
hati dengan penilaian pegawai penguasa dan mendapati pegawai penguasa cuai atau
bersikap tidak wajar maka beliau tidak boleh membawa pertikaian itu ke
“adjudikasi”.
Kesimpulannya, kontraktor berhak dibayar mengikut masa yang telah dipersetujui di dalam kontrak. Ini adalah untuk memastikan kontraktor mempunyai “cash flow” yang baik supaya kerja-kerja projek berjalan dengan lancar dan dapat disiapkan di dalam masa yang ditetapkan.
Itu sahaja untuk topik bayaran di dalam Kontrak PWD 203(A). Nantikan topik akan datang untuk topik bayaran Kontrak PAM 2006.
Sekian,
Penulis: Zafirah Binti Mohd Nor
Rujukan: Construction Law in Malaysia (Tulisan Prof Sundra Rajoo &
Ir Harban Singh)
Nota Pemahaman
Kontrak PWD 203 REV 1/2010 (Tulisan Hj Ismail Bin Omar
No comments:
Post a Comment